Nasi Logopedzi:

avatar
mgr Katarzyna Miszczyk
Logopeda

Logopeda dziecięcy - Kiedy Skorzystać?

Czy masz obawy dotyczące rozwoju mowy Twojego dziecka? Czy chciałbyś sprawdzić, czy Twoje dziecko prawidłowo wypowiada głoski zgodnie z wiekiem? Może jako dorosła osoba odczuwasz trudności w poprawnym artykułowaniu niektórych słów?

Zdecydowanie warto skorzystać z pomocy logopedy, który przeprowadzi kompleksową diagnozę i w razie potrzeby dostosuje terapię do indywidualnych potrzeb Twojego dziecka.

Kim jest logopeda?

Zacznijmy od zdefiniowania roli logopedy. Czy jest lekarzem, pedagogiem, czy może psychologiem? Logopeda to zazwyczaj specjalista, który posiada wykształcenie w dziedzinie pedagogiki, psychologii lub filologii, a następnie uzupełnił je dwuletnimi studiami z zakresu logopedii. Absolwent tych studiów zdobywa kompetencje do diagnozowania oraz prowadzenia terapii różnych zaburzeń, takich jak problemy z artykulacją, mową, głosem, językiem pisanym, karmieniem i połykaniem, a także zaburzenia neurologiczne czy prowadzenie działań profilaktycznych. Logopeda jest również specjalistą pracującym z dziećmi dotkniętymi dysleksją, opóźnieniem rozwoju mowy, autyzmem lub zespołem Aspergera.

Jak logopeda wykonuje swoją pracę?

Proces pracy z logopedą rozpoczyna się od spotkania, które ma na celu przeprowadzenie diagnozy logopedycznej. W tym celu przeprowadzany jest wywiad diagnostyczny z rodzicem (jeśli chodzi o dzieci) lub samym pacjentem dorosłym. W trakcie tej rozmowy istotne są informacje dotyczące wieku, momentu pojawienia się pierwszych słów, etapów rozwoju mowy oraz przebytych chorób. Również dane o innych członkach rodziny z problemami wymowy mogą być istotne.

Następnie logopeda analizuje narządy mowy, skupiając się na budowie języka, podniebienia, warg i ruchomości żuchwy. W przypadku wątpliwości, pacjent może zostać skierowany na badanie słuchu lub do specjalisty, takiego jak laryngolog czy neurolog. Po przeprowadzeniu diagnozy ustalane są cele terapii, a pacjent rozpoczyna zajęcia logopedyczne.

Podczas sesji z logopedą stosowane są różnorodne formy pracy, takie jak masaż logopedyczny, ćwiczenia bierne i czynne, zadania rozwijające mowę, logopedyczne gry i zabawy, oraz zadania do wykonania samodzielnie przez pacjenta jako “praca domowa”. Te ćwiczenia odgrywają kluczową rolę w utrwalaniu poprawnej mowy.

Metody terapeutyczne logopedy są dostosowywane do wieku pacjenta w taki sposób, aby były atrakcyjne i sprzyjały systematycznej pracy nad osiągnięciem zamierzonych efektów.

Kiedy warto skonsultować się z logopedą?

Zdecydowanie zaleca się skonsultowanie z logopedą, gdy Twoje dziecko:

  1. Po ukończeniu pierwszego roku życia:

    • Nie wypowiada prostych słów (mama, tata, baba, bobo itp.).
  2. Po ukończeniu drugiego roku życia:

    • Wypowiada tylko kilka słów i nie łączy ich razem.
  3. Mając trzy lata:

    • Przekazuje treści niezrozumiałe dla otoczenia.
  4. Ukończyło cztery lata:

    • Głoski [s], [z], [c], [dz] wypowiada jako [ś], [ź], [ć], [dź].
  5. Skończyło siedem lub osiem lat:

    • W jego wymowie nie zauważysz prób wymówienia głoski [r].

Niezależnie od wieku dziecka, do konsultacji logopedycznej warto się udać również w przypadku:

  • Nadmiernego ślinienia się, ssania warg, policzków lub kciuka.
  • Nawykowego oddychania przez usta lub ograniczonych ruchów języka.
  • Wkładania języka między zęby podczas codziennych czynności, takich jak mówienie czy zabawa.
  • Braku umiejętności “posłania całuska”, czyli ułożenia ust w “dzióbek”.
  • Braku płynnej mowy, charakteryzującej się powtarzanymi dźwiękami, sylabami, wyrazami i/lub przeciąganiem dźwięków mowy czy “blokowaniem się” na początku wypowiadanego słowa.
  • Mowy bezdźwięcznej lub niewyraźnej.
  • Braku kontaktu wzrokowego z rozmówcą.